TECHNOLOGIE Z KLASĄ

Technologie z klasą to całoroczny ogólnopolski program dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, w ramach którego dzieci poszerzą swoją wiedzę z zakresu edukacji informatycznej. Jak piszą sami autorzy projektu: "Nowoczesne technologie, języki programowania, zagrożenia w sieci - udział w programie pozwoli w łatwy i przystępny sposób zrealizować atrakcyjne lekcje o tej tematyce."

W trakcie realizacji różnorodnych zadań będziemy używali nie tylko komputerów, ale też tabletów oraz zamierzamy programować w aplikacji Scratch.

 

W naszej szkole w roku szkolnym 2018/2019 program ten realizują następujące klasy:

  • klasa 1b - wychowawczyni p. Liliana Dąbrowska
  • klasa 1c - wychowawczyni p. Ewa Wiejak

 

 

Artykuły

Jak zaprogramować interakcję w Scratch? - klasa 1C

2019-05-17
Powiększ zdjęcie

Zakończyliśmy całoroczny projekt "Technologie z klasą" i tym samym pożegnaliśmy się z robotem Kodeuszem. W ciągu całego cyklu zajęć dotyczących programowania udało nam się pomóc mu w naprawieniu statku kosmicznego, rozwiązaniu wielu problemów na 6 kolejnych planetach, a dzisiaj odesłaliśmy go do domu na planetę Supreum. W programie Scratch napisaliśmy program, który umożliwiał przechodzenie między tłami - planetami, sterowanie rakietą dzięki klawiaturze, dodaliśmy dźwięki oraz dialogi. Stworzyliśmy programistyczną krótką historyjkę przedstawiającą powrót Kodeusza do domu. To jednak nie koniec naszej przygody z programowaniem. Dzieci już mają pomysły na kolejne zajęcia, które będziemy realizowali na zajęciach komputerowych.

Czytaj więcej o: Jak zaprogramować interakcję w Scratch? - klasa 1C

Jak się programuje w aplikacji Scratch? - klasa 1C

2019-05-15
Powiększ zdjęcie

Klasa 1C przeszłą na wyższy poziom wtajemniczenia i ze Scratcha Jr przeszliśmy na bardziej zaawansowaną wersję Scratcha. Tutaj możliwości programowania mamy bez liku, a ogranicza nas tylko wyobraźnia. Na lekcji przenieśliśmy się na kolejną planetę. Aby pomóc roborytowi Kodeuszowi musieliśmy nauczyć się korzystać z nowego interfejsu aplikacji i stworzyć własnego robota, własne tło, a następnie napisać skrypt, który wprawiał robota w ruch. Po utworzeniu skryptu wspólnie, pierwszaki dostały wolną rękę i mogły testować możliwości Scratcha. Do gustu najbardziej przypadła opcja "dźwięki". Po wykonaniu zadania zdobyliśmy kolejna literkę i wpisaliśmy ją do dzienników pokładowych. Ponieważ była to przedostatnia litera, próbowalismy zgadywać, jak może nazywać się planeta Kodeusza. Czy mieliśmy rację, okaże się po ostatnich zajęciach w ramach projektu...

Czytaj więcej o: Jak się programuje w aplikacji Scratch? - klasa 1C

Jak zaprogramować grę w aplikacji Scratch Jr? - klasa 1C

2019-05-15
Powiększ zdjęcie

Pierwszaki stworzyły swoją pierwszą grę "Planeta spadających gwiazd". Musiały stworzyć własne elementy gry, a później do każdego elementu napisać odpowiedni skryp, dzięki któremu elementy wchodziły ze sobą w interakcje. Scratch Jr ma przed dziećmi coraz mniej tajemnic, a robot Kodeusz pomału naprawia swój ststek kosmiczny i jest coraz bliżej domu. Jeszcze tylko dwie lekcje i odkryjemy nazwę planety, na której mieszka.

Czytaj więcej o: Jak zaprogramować grę w aplikacji Scratch Jr? - klasa 1C

Jak zaprogramować interakcję w programie Scratch? - kl. IB

2019-05-04
Powiększ zdjęcie

Ostatni list od Kodeusza zawierał w sobie dwa zadania do wykonania. Na początku należało zaprogramować interakcję w Scratchu, a potem odkodować drogę do domu. Dzięki poprawnie wykonanym zadaniom dzieci otrzymały ostatnią literę i dowiedziały się, że Kodeusz pochodzi z planety SUPREUM. Było to ostanie zadanie w programie. Tym sposobem klasa IB zakończyła swój udział w projekcie "Technologie z klasą". Otrzymaliśmy dyplom, certyfikat i moc niezapomnianych wrażeń. Dzięki przygodzie z Kodeuszem łatwiej przyswoiliśmy trudne treści z zakresu programowania oraz poznaliśmy zasadę działania aplikacji ScratchJr oraz programu Scrtach. Potrafimy już tworzyć animacje i proste gry. Z niecierpliwością czekamy na kolejne wyzwania.

Czytaj więcej o: Jak zaprogramować interakcję w programie Scratch? - kl. IB

PLANETA SPADAJĄCYCH GWIAZD - KLASA IB

2019-03-21
Powiększ zdjęcie

Kolejna przygoda z robotem Kodeuszem zaliczona! Nadal działamy w aplikacji ScratchJr. Mamy już taką wiedzę, że tym razem stworzyliśmy samodzielnie własną grę. Musieliśmy napisać 4 różne programy, które wprawiały w ruch stworzone przez nas "duszki". Naszym celem było łapanie spadających gwiazd.  Zdobyliśmy kolejną literkę i już tylko 2 dzielą nas od rozwiązania zagadki. Kolejny przystanek to Planeta Gigantów. Ciekawe kogo tam poznamy i jakie zadanie przygotuje dla nas Kodeusz:)

Czytaj więcej o: PLANETA SPADAJĄCYCH GWIAZD - KLASA IB

Jak napisać projekt w aplikacji Scratch Jr? - klasa 1C

2019-03-21
Powiększ zdjęcie

Tym razem astronauci z klasy 1C wybrali się na planetę Holobotów, na której czekało na nich kolejne zadanie. Dzieci miały stworzyć swoją pierwszą animację w aplikacji Scratch Jr i tym samym rozpoczęły przygodę z pisaniem skryptów niczym prwadziwi programiści. Okazało się, że Scratch Jr jest dla naszych pierwszaków aplikacją prostą, a tworzenie skryptów i pisanie własnych programów to banał (jak stwierdziły dzieci). Godziny poświęcone na kodowanie i programowanie nie poszły na marne ;) Dzieci z łatwością stworzyły nie tylko animację "Akwarium", ale też ułożyły skryp tworząc "Przewodnik po szkole". Na koniec zajęć mogły stworzyć własne animacje i ułożyć do nich historię. Efekty były niesamowite! Kolejne zajęcia to tworzenie własnych gier, a pierwszaki już nie mogą się doczekać.

Czytaj więcej o: Jak napisać projekt w aplikacji Scratch Jr? - klasa 1C

Czy można zaprogramować grę w podchody? - klasa 1C

2019-03-14
Powiększ zdjęcie

Pierwszaki z klasy 1C z niecierpliwością czekają na kolejne zajęcia z robotem Kodeuszem. Udali się z nim na kolejną planetę i tym razem ich zadaniem było zaprogramowanie gry w podchody. Dzieci podeszły do zadania z dużym zaangażowaniem. Po otrzymaniu instrukcji rozpisali własny program, dzięki któremu poszczególne drużyny starały się odnaleźć ukryty w szkole skarb. Pierwszoklasiści musieli dobrze przemyśleć, jakie komendy zostaną zapisane, bo od tego zalezało powodzenie misji. Co prawda nie wszystkim drużynom udało się dotrzeć w wyznaczone miejsce, ale i tak dzieci zgodnie stwierdziły, że należą się im nagrody pocieszenia. Robot Kodeusz, wdzięczny za pomoc, przekazał klasie 1C kolejną literkę, która została zapisana w dzienniku pokładowym. Dzieci otrzymały też kolejną naklejkę w swoim indeksie Uniwersytetu Dziecięcego. Za tydzień wyruszamy na kolejną wyprawę!

Czytaj więcej o: Czy można zaprogramować grę w podchody? - klasa 1C

Jak porozumiewają się roboty? - klasa 1C

2019-03-06
Powiększ zdjęcie

Klasa 1C poznała robota Kodeusza i wybrała się z nim w międzygalaktyczną podróż. W ciągu kilku kolejnych zajęć w ramach programu "Technologie z klasą" dzieci będą pomagały robotowi odnaleźć drogę do domu, rozwiązywać problemy z zepsutym statkiem kosmicznym oraz wykonywać zadania na różnych planetach odwiedzanych przez Kodeusza. Na zajęciach "Jak porozumiewają się roboty?" dzieci utrwaliły pojęcie "pętli" oraz rozmawiały na temat tego, czym jest programowanie i jakie urządzenia można zaprogramować. Stworzyły również własny program służąc pomocą mieszkańcom planety Ład i Porządek, na której wylądował Kodeusz. Uczniowie dostali też swoje pierwsze indeksy, które będą uzupełniali kosmicznymi naklejkami w ramach realizacji zajęć Uniwersytetu Dzieci. Na koniec lekcji robot przysłał im list z podziękowaniami i pierwszą literką, którą pierwszaki wpisały na swoje karty pokładowe. Jesteśmy o planetę bliżej w podróży do domu Kodeusza!

Czytaj więcej o: Jak porozumiewają się roboty? - klasa 1C

Do czego człowiek wykorzystuje roboty? - klasa 1C

2019-03-02
Powiększ zdjęcie

W czwartek klasa 1C rozmawiała o tym, do czego ludzie wykorzystują roboty. Był to kolejny temat z projektu "Technologie z klasą". Rozmawialiśmy o usprawnieniu pracy dzięki robotom, zobaczyliśmy roboty wykorzystywane w medycynie i w wojskowości. Poznaliśmy robota Yumi i obejrzeliśmy prezentację dotyczącą powstawania pierwszych samochodów. Stworzyliśmy również własną linię produkcyjną niczym z fabryki Forda (każda grupa miała za zadanie złożyć 5 samochodów na czas, przy czym każda osoba miała przydzielone jedno zadanie). Dzieci jednomyślnie doszły do wniosku, że roboty są w dzisiejszych czasach niezbędne i bardzo ułatwiają nam życie.

Czytaj więcej o: Do czego człowiek wykorzystuje roboty? - klasa 1C

JAK NAPISAĆ PROJEKT W APLIKACJI SCRATCHJR?

2019-01-14

Tego wyzwania podjęli  się ostatnio uczniowie klasy IB. Razem z Kodeuszem wyruszyli na planetę Holobotów. Dzięki ich wskazówkom, dzieci dowiedziały się czym jest skrypt. Samodzielnie stworzyły animację i wybrały się na wirtualny "spacer po szkole". 


Czytaj więcej o: JAK NAPISAĆ PROJEKT W APLIKACJI SCRATCHJR?