TECHNOLOGIE Z KLASĄ

Technologie z klasą to całoroczny ogólnopolski program dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, w ramach którego dzieci poszerzą swoją wiedzę z zakresu edukacji informatycznej. Jak piszą sami autorzy projektu: "Nowoczesne technologie, języki programowania, zagrożenia w sieci - udział w programie pozwoli w łatwy i przystępny sposób zrealizować atrakcyjne lekcje o tej tematyce."

W trakcie realizacji różnorodnych zadań będziemy używali nie tylko komputerów, ale też tabletów oraz zamierzamy programować w aplikacji Scratch.

 

W naszej szkole w roku szkolnym 2018/2019 program ten realizują następujące klasy:

  • klasa 1b - wychowawczyni p. Liliana Dąbrowska
  • klasa 1c - wychowawczyni p. Ewa Wiejak

 

 

Artykuły

PLANETA SPADAJĄCYCH GWIAZD - KLASA IB

2019-03-21
Powiększ zdjęcie

Kolejna przygoda z robotem Kodeuszem zaliczona! Nadal działamy w aplikacji ScratchJr. Mamy już taką wiedzę, że tym razem stworzyliśmy samodzielnie własną grę. Musieliśmy napisać 4 różne programy, które wprawiały w ruch stworzone przez nas "duszki". Naszym celem było łapanie spadających gwiazd.  Zdobyliśmy kolejną literkę i już tylko 2 dzielą nas od rozwiązania zagadki. Kolejny przystanek to Planeta Gigantów. Ciekawe kogo tam poznamy i jakie zadanie przygotuje dla nas Kodeusz:)

Czytaj więcej o: PLANETA SPADAJĄCYCH GWIAZD - KLASA IB

Jak napisać projekt w aplikacji Scratch Jr? - klasa 1C

2019-03-21
Powiększ zdjęcie

Tym razem astronauci z klasy 1C wybrali się na planetę Holobotów, na której czekało na nich kolejne zadanie. Dzieci miały stworzyć swoją pierwszą animację w aplikacji Scratch Jr i tym samym rozpoczęły przygodę z pisaniem skryptów niczym prwadziwi programiści. Okazało się, że Scratch Jr jest dla naszych pierwszaków aplikacją prostą, a tworzenie skryptów i pisanie własnych programów to banał (jak stwierdziły dzieci). Godziny poświęcone na kodowanie i programowanie nie poszły na marne ;) Dzieci z łatwością stworzyły nie tylko animację "Akwarium", ale też ułożyły skryp tworząc "Przewodnik po szkole". Na koniec zajęć mogły stworzyć własne animacje i ułożyć do nich historię. Efekty były niesamowite! Kolejne zajęcia to tworzenie własnych gier, a pierwszaki już nie mogą się doczekać.

Czytaj więcej o: Jak napisać projekt w aplikacji Scratch Jr? - klasa 1C

Czy można zaprogramować grę w podchody? - klasa 1C

2019-03-14
Powiększ zdjęcie

Pierwszaki z klasy 1C z niecierpliwością czekają na kolejne zajęcia z robotem Kodeuszem. Udali się z nim na kolejną planetę i tym razem ich zadaniem było zaprogramowanie gry w podchody. Dzieci podeszły do zadania z dużym zaangażowaniem. Po otrzymaniu instrukcji rozpisali własny program, dzięki któremu poszczególne drużyny starały się odnaleźć ukryty w szkole skarb. Pierwszoklasiści musieli dobrze przemyśleć, jakie komendy zostaną zapisane, bo od tego zalezało powodzenie misji. Co prawda nie wszystkim drużynom udało się dotrzeć w wyznaczone miejsce, ale i tak dzieci zgodnie stwierdziły, że należą się im nagrody pocieszenia. Robot Kodeusz, wdzięczny za pomoc, przekazał klasie 1C kolejną literkę, która została zapisana w dzienniku pokładowym. Dzieci otrzymały też kolejną naklejkę w swoim indeksie Uniwersytetu Dziecięcego. Za tydzień wyruszamy na kolejną wyprawę!

Czytaj więcej o: Czy można zaprogramować grę w podchody? - klasa 1C

Jak porozumiewają się roboty? - klasa 1C

2019-03-06
Powiększ zdjęcie

Klasa 1C poznała robota Kodeusza i wybrała się z nim w międzygalaktyczną podróż. W ciągu kilku kolejnych zajęć w ramach programu "Technologie z klasą" dzieci będą pomagały robotowi odnaleźć drogę do domu, rozwiązywać problemy z zepsutym statkiem kosmicznym oraz wykonywać zadania na różnych planetach odwiedzanych przez Kodeusza. Na zajęciach "Jak porozumiewają się roboty?" dzieci utrwaliły pojęcie "pętli" oraz rozmawiały na temat tego, czym jest programowanie i jakie urządzenia można zaprogramować. Stworzyły również własny program służąc pomocą mieszkańcom planety Ład i Porządek, na której wylądował Kodeusz. Uczniowie dostali też swoje pierwsze indeksy, które będą uzupełniali kosmicznymi naklejkami w ramach realizacji zajęć Uniwersytetu Dzieci. Na koniec lekcji robot przysłał im list z podziękowaniami i pierwszą literką, którą pierwszaki wpisały na swoje karty pokładowe. Jesteśmy o planetę bliżej w podróży do domu Kodeusza!

Czytaj więcej o: Jak porozumiewają się roboty? - klasa 1C

Do czego człowiek wykorzystuje roboty? - klasa 1C

2019-03-02
Powiększ zdjęcie

W czwartek klasa 1C rozmawiała o tym, do czego ludzie wykorzystują roboty. Był to kolejny temat z projektu "Technologie z klasą". Rozmawialiśmy o usprawnieniu pracy dzięki robotom, zobaczyliśmy roboty wykorzystywane w medycynie i w wojskowości. Poznaliśmy robota Yumi i obejrzeliśmy prezentację dotyczącą powstawania pierwszych samochodów. Stworzyliśmy również własną linię produkcyjną niczym z fabryki Forda (każda grupa miała za zadanie złożyć 5 samochodów na czas, przy czym każda osoba miała przydzielone jedno zadanie). Dzieci jednomyślnie doszły do wniosku, że roboty są w dzisiejszych czasach niezbędne i bardzo ułatwiają nam życie.

Czytaj więcej o: Do czego człowiek wykorzystuje roboty? - klasa 1C

JAK NAPISAĆ PROJEKT W APLIKACJI SCRATCHJR?

2019-01-14

Tego wyzwania podjęli  się ostatnio uczniowie klasy IB. Razem z Kodeuszem wyruszyli na planetę Holobotów. Dzięki ich wskazówkom, dzieci dowiedziały się czym jest skrypt. Samodzielnie stworzyły animację i wybrały się na wirtualny "spacer po szkole". 


Czytaj więcej o: JAK NAPISAĆ PROJEKT W APLIKACJI SCRATCHJR?

"Czy można zaprogramować grę w podchody?"

2018-12-16
Powiększ zdjęcie

Okazuje się, że tak. W ramach programu "Technologie z klasą" pierwszaki wyruszyły z Kodeuszem na kolejną planetę. Zadanie nie było łatwe. Na początku musiały odkodować trasę, która później poprowadziła ich do skarbu. Wykonały zadanie i zdobyły następną brakującą literkę. Czekamy na kolejne wyzwania!

Czytaj więcej o: "Czy można zaprogramować grę w podchody?"

JAK POROZUMIEWAJĄ SIĘ ROBOTY?

2018-11-30
Powiększ zdjęcie

Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy dziś razem z robotem Kodeuszem. Nasz nowy przyjaciel poprosił nas o pomoc w naprawie swojego pokładowego komputera. Dostaliśmy list, zadania do wykonania i wskazówki jak mu pomóc. Odwiedziliśmy planetę "Ładu i porządku" i wykonaliśmy pierwsze zadanie. Każdy z nas został na chwilę programistą i stworzył program do mycia zębów. Wiemy już czym jest pętla i jak ważne jest precyzyjne formułowanie poleceń. Powoli uczymy się też języka komputerów. Z niecierpliwością czekamy, więc na kolejne zadania i wskazówki. Ciekawe na jaką planetę Kodeusz zabierze nas następnym razem...

Czytaj więcej o: JAK POROZUMIEWAJĄ SIĘ ROBOTY?

Do czego człowiek wykorzystuje roboty?

2018-11-18
Powiększ zdjęcie

Na podstawie kolejnych zajęć przeprowadzonych w ramach programu "Technologie z klasą" dzieciaki próbowały dziś znaleźć odpowiedź na to pytanie. Zaczęliśmy od historii pierwszych samochodów. Od tego jak powstawały i jak zmieniało się to z biegiem czasu, aż do wykorzystania robotów do ich produkcji. Dzięki pracy w grupach dzieci zapoznały się z pojęciem automatyzacji i linii montażowej. Na własnej skórze przekonały się jak ważna jest w pracy zespołowej współpraca i podział obowiązków.

Czytaj więcej o: Do czego człowiek wykorzystuje roboty?

Jak bezpiecznie korzystać z internetu? - klasa 1C

2018-10-15
Powiększ zdjęcie

Dzięki projektowi "Technologie z klasą" klasa 1C została wprowadzona w świat Pocztówkowej Krainy i dowiedziała się, jak bezpiecznie korzystać z Internetu.

Czytaj więcej o: Jak bezpiecznie korzystać z internetu? - klasa 1C